Jordgubbscheesecake alá LCHF

Idag har jag gjort något underbart gott av en ask överblivna jordgubbar jag hade i kylen som jag inte viste va jag skulle använda till, det resulterade i en jordgubbscheesecake med minimalt med kolhydrater, sommaren är räddad!
 
 
Botten består av en crunch:
 
 
Sätt ugnen på 175C
100g smör
3dl mandelmjöl
2msk sötning, jag använde mig av sötströ från Ica, helt klart den bästa jag provat, gav inga bismaker alls!!!
 
 smält smöret i en kastrull och sen blandar  i mandelmjölet och sötningen direkt i kastrullen.
Platta ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda tills den fått lite färg (ca 5-10minuter)
Ta ut ur ugnen och låt svalna.
När den svalnat smula ner kakan i botten på en springform.
 
Den underbara fyllningen:
 
200g philadelphiaost 
2 ägg
2dl grädde
1dl sötning (jag använde sukrin gold)
3krm vaniljpulver
ca 8 st jordgubbar
(frivilligt: 1 msk funlight strawberry)
 
Börja med att knäcka äggen, lägg vitan i en bunke och gulan i en annan.
Vispa vitan hårt.
Vispa grädden i en egen bunke.
Vispa gulan, sötning, vaniljpulver och philadelphiaost i tredje bunke.
(Om du gör i den ordningen behöver du inte diska visparna mellan).
Vänd först ner grädden i ägg-ost-blandningen, mixa sedan jordgubbarna med en stavmixer så det blir som saft och vänd ner i smeten, vänd därefter i den uppvispade äggvitan försiktigt så inte all "luft går ur".
Häll smeten över mandelcrunchen, täck formen med plastfolie och låt sedan stå i frysen ca 3 timmar innan servering.
 
Dekorera med skurna jordgubbar
 
fantasin kan verkligen flöda, jag kan tänka mig att göra en med tex citron eller mango, mums!!
 
 
Jösses vad god den blev!!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
AnnSophie
2014-04-11 @ 16:53:50
URL: http://Chokladpraliner.blogg.se

Ser jättegood ut...

Ida
2014-04-11 @ 16:54:41
URL: http://tobehappy.blogg.se/

MEN VAD GOTT!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0